Info

Adres


Grotere kaart
Diestsesteenweg 50
3200 Aarschot
België

Email

Algemene info en vragen: info@rcbsa.be
Vragen en opmerkingen over de website: webmaster@rcbsa.be

Rekening nummer

BE 22 860 10974 2647

Hoe begin ik er aan?

Voor sommigen (inclusief mezelf) kan een speed boot heel mooi zijn. Ik ken iemand die model speedboten in zijn living aan de muur heeft hangen als versiering. En toch, als je een speedboot koopt kan ik me moeilijk voorstellen dat je er niet mee wil varen. Dus op een mooie dag gaat de boot in het water. En dan...

En dan hoop ik dat je weet wat een fail safe is en dat je die ook correct hebt ingesteld namelijk "full stop" bij storingen. Want ook al doet de boot het goed op het droge, het zou bijlange niet de eerste boot zijn die op het water (met een belaste motor) last krijgt van ontvangststoringen. Een mogelijke reaktie bij ontvangststoringen is: "Als ik (de onvanger in de boot) geen ontvangst meer heb dan houdt ik het laatste signaal aan" ... en dat laatste signaal is allicht "volle gas vooruit" , want dan is de kans op storingen het grootst. Gezien geen enkele vijver oneindig is gaat de boot volle gas de kant in. Geen enkele speed boot overleeft dat zonder "major damage".

Resultaat: Je gaat ontgoocheld naar huis.

Maar laat ons aannemen dat je een correct ingestelde fail safe hebt (of dat er helemaal geen storingen zijn). Dan gaat het verhaal als volgt verder...

Minuten nadat je de boot te water hebt gelaten wil je weten wat erin zit. De gas gaat vol open! Maar het model is geen geschikt speedboot model (de vorm is fout, de kanten zijn niet scherp,..) of de motor is geen geschikte motor (te klein, te groot, te hoog toerental, te laag toerental, ...) of de propellor is geen geschikte propellor (te klein, te groot, te veel spoed, niet voldoende spoed,..) of de regelaar is geen geschikte regelaar (hij heeft een achteruit en je bent je propellor kwijt nog voor je eraan kan beginnen)... En als er ook maar één item in de deze opsomming van toepassing is op jouw boot... dan gaat de boot HE-LE-MAAL niet zo snel als je had gedacht of gehoopt.

Resultaat: Je gaat ontgoocheld naar huis.

Maar laat ons aannemen dat je een correct ingstelde fail safe hebt (of dat er helemaal geen storingen zijn... EN Dat je behoorlijk advies hebt gekregen en alle componenten van je boot zijn allemaal goede componenten die bij elkaar passen. Dan gaat het verhaal als volgt verder.

Er zijn een heleboel instellingen die minstens ongeveer juist moeten zijn: De hoek waaronder de as is ingebouwd, hoe ver de as uit de boot steekt, de plaatsing van het roer ten opzichte van de propellor, de gewchtsverdeling in de lengte, de gewichtsverdeling in de breedte, ... Als je één of meerder van deze instellingen niet minstens ongeveer juist hebt... Dan gaat de boot HE-LE-MAAL niet zo snel als je gedacht of gehoopt.

Resultaat: Je gaat ontgoocheld naar huis.

Maar laat ons aannemen dat je een correct ingstelde fail safe hebt (of dat er helemaal geen storingen zijn... EN Dat je behoorlijk advies hebt gekregen en alle componenten van je boot zijn allemaal goede componenten die bij elkaar passen.... EN Dat je een heel goed inbouwplan had dat je perfect hebt nageleefd waardoor je boot dus echt werkt. Dan gaat het verhaal als volgt verder. Je trekt de gas open en na een halve tot een paar seconden heft de boot zich uit het water. Plots gaat de snelheid door het dak ! Allicht haal je dan HEEL wat meer snelheid dan je had gedacht of gehoopt. Hoera ! Dan wil ik hopen dat je een voldoende grote test-vijver hebt uitgekozen. Zowat de afmetingen van een voetbalveld. Want anders is de kans heel groot dat je verbazing en genoegen eindigd met een grote herstelbeurt want... In de kant gevaren!

Resultaat: Je gaat ontgoocheld naar huis.

In het hierboven beschreven scenario is de kans dus wel heel groot dat je ontgoocheld naar huis gaat. Toch had dat vermeden kunnen worden:

  1. Koop niets voor je bent langsgeweest.
  2. Zoek in onze calender op wanneer er een event is van onze club (dan ben je zeker dat we aan het vaarwater zijn). Als het mooi weer is dan kan je ook redelijk zeker zijn dat je volk aan de vijver zal vinden op elke zaterdag- en zondag namiddag.
  3. Neem alles wat je aan bootjesgerief hebt mee en kom langs. (met opgeladen batterijen helpt ook veel)
  4. Vraag naar de voorzitter en vertel wat je graag zou doen (speed, zeilen, schaalmodellen, ...)

Resultaat: Een vlotte start van een mooie hobby waar je nog jaren van zal genieten.